Klar for årsoppgjøret 2020?

Det nærmer seg slutten av regnskapsåret 2020. Det betyr at vi igjen må oppsummere årets aktivitet og skape et årsregnskap for 2020 som viser bedriftens økonomiske ståsted etter et år som for svært mange av våre kunder har vært meget spesielt. Resultatregnskap, balanse og evt. årsberetning vil vise resultatet av årets virksomhet, hvor mye selskapet må skatte og hva du sitter igjen med av midler til eventuelt utbytte.

Vi har enda tid på oss før det endelige årsregnskapet skal leveres inn. Men det finnes andre og kortere frister, og vår erfaring er at det er klokt å komme i gang straks. Det aller første som skal leveres er A-melding for desember, allerede innen 5. januar. En oppdatert oversikt over aksjonærene i bedriften - aksjonærregisteroppgaven – har frist for levering 31. januar. Og 10. februar skal MVA innberettes og betales.

I første omgang har vi tre ønsker til deg som du bør innfri allerede før nyttår:

  • Ajourført bilagsføring per 31.12.
  • Ajourført aksjonæroversikt per 31.12.
  • A-melding for desember.

Får vi dette fra deg nå, eller aller senest 5. januar, så ordner vi resten av årsoppgjøret. Vi vil ta fram saldobalansen og planlegge – evt. i samarbeid med din revisor hvis du er revisjonspliktig – når og hvordan vi effektivt og minst mulig ressurskrevende kan levere ditt årsregnskap til styret, generalforsamlingen og til myndighetene – gjerne i god tid før fristen.


Skattemeldingen
med Næringsoppgaven skal leveres til Skatteetaten senest 31/5. For noen bransjer og virksomheter er det også krav om tilleggsdokumentasjon. Næringsoppgaven viser forskjellene mellom regnskapsmessig og skattemessig resultat. Skatteetaten sier de skal forenkle skattemeldingen for næringsdrivende. Målet er at det skal bli enklere og mer effektivt for næringsdrivende å levere riktige opplysninger med bedre kvalitet. Ny skattemelding for næringsdrivende innføres gradvis fra 2021. De første som skal teste den nye løsningen er personlig næringsdrivende. Fra 2022 til 2024 får resten av næringslivet ny skattemelding.


Årsregnskapet
– resultatregnskap, balanse, noter og evt. årsberetning skal godkjennes av din generalforsamling senest 30.6 og sendes til Brønnøysund senest 31/7. Det er ikke lenger krav om årsberetning for alle bedrifter, men vi hjelper med å utforme den dersom ditt selskap må levere beretning.


Vi i SMB Accounting har lang erfaring i å bistå selskaper med årsregnskap, skattemelding og næringsoppgave. Ta kontakt nå for å planlegge og samarbeide om ditt årsoppgjør, slik at vi sammen leverer alt i god tid. Det gir mindre stress, god kontroll for videre planlegging og drift, og ingen unødige tvangsmulkter.


Med SMB Accounting AS og regnskapssystemene 24SevenOffice, Tripletex eller Cordel får du en digital regnskapsfører som utelukkende jobber «i skyen» og digitalt. Systemene vi har valgt er bransjeledende regnskapssystemer med enkel teknologi som forenkler vår jobb og din jobb. Du kan gjøre mye selv i systemene om du vil. Regnskapet føres derfor raskere og til en rimeligere penge for ditt selskap. Samtidig kan både du og vi jobbe fra der vi er, sende faktura på farten, og dine ansatte kan legge inn utlegg, skanne kvitteringer og føre timene sine direkte fra mobilen sin. Vi unngår løse kvitteringer og rot i kjørebøkene. Dette har gjort oss spesielt attraktive for bransjer «på farten», som håndverkere, konsulenter, advokater og eiendomsmeglere.


Dersom du ikke føler deg helt a jour med fakturering og bilagsføring og gjerne kunne tenke deg litt mer avlastning på det rent administrative, ja så kan SMB Accounting også tilby deg å gjøre løpende forretningsførsel. Vi kan ta hånd om inn- og utfaktureringen i selskapet ditt, håndtere post, purre opp dårlige betalere og lage økonomirapporter. Da slipper du å tenke på dette, og vi garanterer rapportering i tide til deg/styret, til eierne/generalforsamling og til myndighetene. Ta kontakt hvis det kunne være noe for deg å få bistand til effektivisering og en ny måte å løse forretnings- og regnskapsførsel på.